Walka z przeciwnościami

W grudniu 2003 roku do naszej siedziby trafił dysk twardy z komputera przenośnego pracownika dużej firmy z branży telekomunikacyjnej. Po wstępnej diagnozie okazało się, że dysk ma uszkodzone powierzchnie talerzy. Jest to jedno ze standardowych uszkodzeń, w związku z czym odzyskanie danych w tym przypadku nie wyglądało na specjalnie skomplikowane. Niestety, w trakcie procesu okazało się, że ze względów bezpieczeństwa dane na dysku twardym były zaszyfrowane w systemie POINTSEC. System ten na bieżąco koduje zapisywane na dysku twardym informacje za pomocą algorytmu blowfish, o długości klucza 128 bitów. Bez znajomości hasła dostępu odczytanie danych jest praktycznie niemożliwe. Ochrona taka ma szczególne znaczenie w komputerach osobistych zawierających ważne, często strategiczne informacje, które mogą w łatwy sposób dostać się w niepowołane ręce. Niestety podczas awarii dysku równie skutecznie utrudnia ona odtworzenie danych. Walka z algorytmem szyfrującym trwała bezustannie przez ponad dwa i pół tygodnia. Ostateczny wynik: 1:0 dla firmy HDLab. Klient odzyskał wszystkie interesujące go informacje, natomiast my - jak zawsze w przypadkach trudnych - wzbogaciliśmy się o nowe, cenne doświadczenia.

branża telekomunikacyjna studium przypadku