Najczęściej zadawane pytania

Oferujemy usługę odzyskiwania danych praktycznie ze wszystkich możliwych nośników. Dokładna ich lista znajduje się w zakładce nośniki danych. Jednym z nielicznych wyjątków są natomiast kasety DV i magnetofonowe.

Nie zajmujemy się kasowaniem danych. W tym momencie na rynku dostępna jest szeroka gama oprogramowania i innych sposobów zaprojektowanych do samodzielnego użycia. Wśród dobrego oprogramowania kasującego bezpowrotnie dane część programów jest w wersji darmowej. Dobrze jednak wiedzieć, że takie programy kasują dane skutecznie w przypadku uszkodzeń logicznych.

HDLab zajmuje się wyłącznie odzyskiwaniem danych. Nie oferujemy żadnych usług dotyczących serwisu dysków, komputerów, oprogramowania, czy sprzętu elektronicznego.

Do uszkodzeń logicznych należą przypadki utraty danych poprzez: błąd oprogramowania: utrata wpisów w tablicy partycji dysku, zamazanie obszaru dysku przypadkowymi informacjami, błąd użytkownika: sformatowanie dysku, skasowanie pojedynczych plików lub katalogów, wirusy komputerowe, wadliwe działanie sprzętu: uszkodzenia kontrolera dysku płyty głównej, uszkodzenie taśmy transmisji danych.

Do uszkodzeń fizycznych należą przypadki utraty danych poprzez: przepięcie z sieci energetycznej lub awarię zasilacza komputerowego: uszkodzenie kontrolera dysku i w niektórych przypadkach głowic odczytująco-zapisujących, zużycie nośnika na skutek długotrwałej pracy: uszkodzenie powierzchni talerzy, głowic odczytująco-zapisujących lub silnika napędzającego talerze dysku, przegrzanie nośnika, upadek nośnika: poważne uszkodzenia powierzchni talerzy i ruchomych elementów mechanizmu dysku, zdarzenia losowe: poddanie nośnika działaniu wysokiej temperatury, wody lub substancji szkodliwych.

Tak, jest to możliwe, jednak tylko w przypadku, jeśli dysk nie został nadpisany nową zawartością. Odzyskiwanie danych w momencie tuż po sformatowaniu dysku nie jest najtrudniejsze. Im więcej później dysk będzie użytkowany - zapisywane na nim kolejne pliki - tym mniejsza szansa na odzyskanie straconych wcześniej danych. Zwiększą się też koszty tego procesu. Jeżeli nośnik po sformatowaniu był nadal używany, szanse na odzyskanie z niego danych maleją.

Przede wszystkim nie należy go wysuszać. Najlepiej aby został taki nośnik dostarczony do naszego laboratorium wciąż w stanie wilgotnym. Sugeruje się, aby umieścić zalany płynem nośnik w szczelnym, foliowym worku, a następnie tak szybko, jak to możliwe, dostarczyć go do nas.

Istnieją specjalne programy, za pomocą których możliwe jest odzyskiwanie danych. W przypadku mniej poważnych uszkodzeń logicznych można spróbować to zrobić samodzielnie. Warto jednak pamiętać, że jeżeli w nośniku występuje uszkodzenie fizyczne, takie oprogramowanie nie pomoże nam z naprawą usterki.

Odradzamy wykorzystywanie tych programów do naprawy problemów związanych z dyskiem. O ile potrafią sobie poradzić z najprostszymi awariami, to w przypadku wszystkich pozostałych mogą nawet spotęgować szkody. Nie mając pewności jakie uszkodzenie i w jakim stopniu uszkodziło nośnik, lepiej nie używać rozwiązań automatycznych.

W przypadku wysyłki nośnika najlepszym opakowaniem są pudełka kartonowe. Koperta bąbelkowa nie jest wystarczającym zabezpieczeniem dla dysku w związku z czym nie zalecamy wysyłania go w taki sposób. Dysk powinien być dobrze zabezpieczony (owinięty), np. folią bąbelkową. W pudełku, w którym zostanie umieszczony nośnik nie może być luźnych przestrzeni - należy je wypełnić np. gąbkami, folią bąbelkową, poduszkami z powietrzem, itp. Dysk nie może się przemieszczać w paczce. Do przesyłki należy dołączyć dokładnie wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy, który można pobrać na naszej stronie internetowej w zakładce formularze.

O ile to możliwe, warto wymontować baterię przed zapakowaniem. Dzięki temu można uniknąć przypadkowemu włączaniu się telefonu komórkowego w czasie przemieszczania się przesyłki. Wskazówki odnośnie zapakowania smartfona pozostają dokładnie takie same, jak w przypadku dysku. Ważne jest aby nie nie zapomnieć dołączyć do przesyłki formularza zgłoszeniowego.

Czas wykonania usługi odzyskiwania danych może być różny w zależności od stopnia skomplikowania procesu. Dokładny czas oczekiwania na wynik procesu podajemy po analizie wstępnej nośnika. W standardowych przypadkach jest to czas ok. 1 tygodnia. Jeśli natomiast mamy do czynienia z poważniejszymi uszkodzeniami proces odzyskiwania danych może trwać nawet kilka tygodni.

Na koszt procesu odzyskiwania danych przede wszystkim wpływa rodzaj uszkodzenia, rodzaj nośnika oraz niekiedy też ilość danych, które trzeba odzyskać.

Wynikiem analizy tradycyjnej jest określenie możliwości odzyskania danych oraz kosztu wykonania takiej usługi. Analizy związane z informatyką śledczą dodatkowo wymagają poszukiwania informacji, o których nie mamy 100% pewności, że istnieją na dostarczonym nośniku. W celu przedstawienia klientowi wyników nawet wstępnej analizy, sprawdzić musimy setki, a najczęściej tysiące plików. Opłata za ten rodzaj analizy wynika z ilości czasu potrzebnego do jej przeprowadzenia.

Trudność spraw forensic polega na tym, że szukając danych w urządzeniu nie wiemy, co tak naprawdę się tam znajduje, czy w ogóle można odnaleźć w układzie pamięci potrzebne dane. Dlatego też przeprowadzenie analizy takiego nośnika jest skomplikowaną operacją wymagającą czasu.

Kopie zapasowe są standardowo przechowywane do 14 dni od momentu przekazania odzyskanych danych i po tym czasie są automatycznie kasowane.

Istnieje możliwość dłuższego przechowywania kopii zapasowych, jest to jednak dodatkowo płatne.

  • Przechowywanie danych odzyskanych z dysku o pojemności do 500 GB to koszt 1 zł brutto/dzień.
  • Cena ta wzrasta odpowiednio do pojemności dysku, z którego dane zostały odzyskane, a więc przykładowo:
  • - składowanie danych odzyskanych z dysku o pojemności 1 TB to koszt 2 zł brutto/dzień,
  • - składowanie danych odzyskanych z dysku o pojemności 1,5 TB to koszt 3 zł brutto/dzień.

Nie ma znaczenia ilość odzyskanych danych. Istotna jest natomiast pojemność dostarczonego dysku, z którego zostały odzyskane dane.

Dostarczony nośnik można przechowywać u nas bezpłatnie przez 1 miesiąc od daty przyjęcia przez nas zgłoszenia. Nie ma tutaj znaczenia data rezygnacji z usługi, ani data odbioru danych. Po miesiącu naliczamy "opłatę za składowanie" w wysokości 1 zł brutto/dzień. Nieodebranie nośnika przez 3 miesiące może skutkować jego utylizacją.

W przypadku niewielkiej ilości danych przekazujemy je zazwyczaj na pendrivie. Zwykle jednak niezbędny jest dysk, który można do nas dostarczyć we własnym zakresie. Istnieje też możliwość zakupienia go przez nas.

HDLab nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży dysków. Możliwe jest jednak zrealizowanie zamówienia na zakup wybranego nośnika.

Przede wszystkim zapewniamy gwarancję jakości. Ważne jest dla nas osiągnięcie jak najlepszego rezultatu odzyskiwania danych. Udostępniamy listę odzyskanych plików, która niejako potwierdza też skuteczność tego procesu.

jak odzyskać dane z telefonu
HDLab HDLab Facebook